søndag 13. oktober 2013

Uke 41

Hei.

Det er tid for høstferie, noe som betyr at vi får sjangsen til å jobbe noen ekstra skift. Denne uken skal vi jobbe mandag og tirsdag ettermiddag med skift 5, i tilegg til den vanlige formiddagshelga med skift 1. Her er litt av det vi gjorde:

Mandag og Tirsdag
Grunnet opplæring av både lærlinger og arbeidere var vi veldig mange personer på jobb disse dagene. Kristine og jeg kunne derfor velge mellom å være på laberatoriet, eller å sitte inne med møllekjøreren. Siden Kristine har vært på labben flere skift enn meg, ble det jeg som ble sendt dit. Jeg har ikke vært så mye på labben, men føler at jeg har fått et godt innblikk i hva man skal gjøre, og hvorfor man skal gjøre det. Disse arbeidsoppgavene kan være alt fra å måle karbon og svovelinnhold, til og måle sementens finhet. Jeg lærte også om hvordan man logger resultatene man har fått. Etter HMS-dagen vi hadde for noen uker siden, har bruk av vernebriller vært vektlagt i stor grad; og labben er intet unntak. Vi måtte derfor bruke briller til nesten en hver tid.

Lørdag
Lørdag var det tid for et gjennsyn med skift 1, og jeg ble satt til å følge rennepasser som også er fadderen min. Vi begynte skiftet med en liten runde, hvor vi blant annet støvsugde hauger som hadde samlet seg under lamellen. Fadderen min stilte også litt spørsmål rundt enkelte områder. Senere på skiftet gikk vi ytterligere en runde, og brukte også litt tid på å prøve å finne ut om, evt. hvor det hadde tettet seg i kullanlegget. Vi fant til slutt ut ca. hvor tettningen var, men greide ikke å åpne den. Grunnen til tetningen var at det nye anodestøvet (kull) vi bruker tiltrekker seg fuktighet, i motsetning til det vanlige kullet vårt som støter det av seg. Anodestøvet trekker derfor opp all fuktigheten til det andre kullet, og danner våte klumper. Til sist måtte vi åpne en tett flens ved fisteren før innløpet til ovnen. Dette viste seg å være relativt fort gjort.

Søndag
På søndag ble jeg som på lørdag satt til å følge rennepasser. Vi startet dagen med en liten runde, samt prøvetaking. Vi tok også en tur opp i kontorbygget, og var blant annet innom betonglabben hvor de tester styrken til ferdig sement. Ellers gikk vi i en runde til, hvor det ikke var noe spesielt å ta tak i.


- Kolbjørn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar