Verneombudsordningen

Verneombudsordningen kommer fra AML, og skal i hovedsak hjelpe de ansatte med og påse at arbeidstaker og arbeidsgiver overholder de forpliktelser de har i henhold til AML. Verneombudet er valgt av de ansatte, og har som hovedoppgave å ivareta de ansattes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet, samt opprettholde det psykososiale miljøet, og forbygge mot rus, mobbing og mistrivsel. Hvis ombudet mener at en sak er av en veldig alvorlig karakter, må bedriftslege og styre kobles inn for å gjøre tiltak. Verneombud velges for to år av gangen. Verneombudet skal også se til at verneområdet er tilstrekkelig vedlikeholdt og innredet, og at alt arbeid foregår på en måte som ivaretar de ansattes sikkerhet, helse og velferd. Alle forhold som kan påvirke miljøet må også være i overensstemmelse med Forurensingsloven og bedriftens konsesjoner.


Alle virksomheter som går inn under AML skal ha verneombud. Virksomheter med mer enn ett verneombud skal ha minst ett hovedverneombud, som har ansvar for å samordne verneombudets virksomhet. Hovedverneombudet skal velges blant verneombudene eller andre tillitsvalgte i virksomheten. Hovedverneombudet skal også delta i AU-møter som angår virksomheten.


På Norcem Brevik har følgende avdelinger ett eget verneombud:



-          Bergavdelingen
o   Bjørntvedt Brudd
o   Dalen Brudd
o   Verksted i bruddet

-          Produksjonsavdelingen m/ alternativ brensel
o   Skift 1-5
o   Pakkeriet
o   Brygge
o   Elektroverksted
o   Mekanisk verksted
o   Plateverksted
o   Rørleggerverksted
o   Lab/Kontorer/Kantine/FoU

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar