fredag 11. oktober 2013

Uke 40

Hei.

De siste ukene har det dessverre blitt dårlig med blogging. Dette er grunnet en kombinasjon av mye matte og lite nytt på jobb. De siste ukene har vi jobbet mye med oppgaver, noe som ikke er veldig spennende bloggmateriale. Av nytt kan jeg dermed melde om at Kristine og jeg har fått en gyllen mulighet når det gjelder høstens oppgave om varmeveksling: det er nemlig et pågående prosjekt på Norcem angående effektivisering av ovnen, og i forbindelse med dette blir det tatt mange temperaturmålinger av essensielle punkter rundt ovnen. Disse målingene kan vise seg gull verdt når vi (Kristine og jeg) skal regne på energioverføring senere i høst.

Uansett; denne uken har vi gått ettermiddag med skift 1, og her er litt av det jeg gjorde:

Torsdag
På torsdag ble jeg satt til å følge rennepasser. Dette skiftet viste seg å bli veldig behagelig, og det var ikke noe nevneverdig som gikk galt. Dette var veldig beleilig, for jeg hadde fått ansvar for å sjekke de viktigste filtrene som tilhører ovnssystemet og rennepasserens rundeområde. Når man sjekker filter, sjekker man i hovedsak at motoren til transportørskruen under ikke har varmgang, at skruen går rundt og at det ikke kommer føyke fra filteret. Alle filtrene var heldigvis fine, så oppgaven min ble enkel. Dette skiftet var det også tid for en av rennepasserens mindre luksuriøse oppgaver; nemlig å feie plattformen foran ovnen. Uten om dette gikk vi også så klart rennepasserens vanlige runde.

Fredag
På fredag ble jeg satt til å følge rundemannen i råmel og sement, noe det viste seg at jeg ikke skulle hele skiftet. Etter å ha gått runden i råmelsavdelingen før lunsj, bler jeg nemlig satt til å støvsuge i tårnet. Dette var en langtekkelig jobb, som jeg brukte så å si resten av skiftet på. Jeg hjalp og så tårnmannen å skru av vannkanonen, samt rulle sammen slangene dens.

Grunnet tekniske problemer får jeg ikke lastet opp bilder på bloggen. Jeg lover at disse vil komme så fort de tekniske problemene er løst.


- Kolbjørn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar