lørdag 12. januar 2013

Uke 2

Hei.

Denne uken har vi jobbet formiddag med skift 3, et skift jeg har vært med et par ganger før og som jeg trives veldig godt sammen med.

Torsdag
Vi startet torsdagen med en kjapp tur opp i garderoben hvor vi hentet skjerm og flammehemmende tøy - vi skulle nemlig opp i tårnet. Tårnet er i grove trekk den delen av prosessen som kommer etter råmel, der vi har  vært mest. Dette var derfor på mange måter et steg videre i læringsprosessen vår. Hensikten med tårnet er å varme opp råmelet før det skal inn i ovnen. Siden vi bare har én ovn, er det veldig viktig at det ikke blir tett i noen av syklonene (forklart i forrige innlegg) i tårnet. Da er sjansen stor for at ovnen må stoppe, som igjen resulterer i produksjonsstans. Det man gjør som tårnmann er for eksempel å gå runder hvor man sjekker ting som spjeldene i bunnen av sykloner, så vel som stauring. Når man staurer dytter man vekk materiale som "gror" på veggene. Hvis det gror for mye blir det tett. Det var en veldig rolig dag alt i alt, og vi fikk ingen nevneverdige oppgaver utover de faste rundene.

Fredag
Fredagen ble en rolig dag inne som vi i hovedsak brukte til å begynne smått på bedriftsprosjektet vi skal ha de neste månedene (info i bunnen av innlegget). Vi fikk også besøk av Hans Ole som også hjalp oss godt på vei og ga oss tips til hva vi kunne ha med i oppgaven. Vi brukte også litt tid på en oppgave vi hadde fått av skiftleder på skift 1 som gikk ut på å tegne blokkskjemaer av sementmølle 6 og 7. Denne oppgaven skal vises frem fredag uke 3.



-Kolbjørn



Bedriftsprosjekt
Du skal planlegge og gjennomføre et bedriftsprosjekt i tiden januar- april som skal være knyttet til eget arbeidssted. Dette prosjektet er tverrfaglig og har som målsetting at du skal få bedre kjennsakap til bedriften og dens produksjon. Du skal i samarbeid med faglærerne og bedriftens fagansvarlige (fadder) finne et område hvor du skal fordype deg. På denne måten vil du tilegne deg kunnskaper i henhold til læreplanen for skole (Vg1 TIP) og bedrift (Vg3). Rapporten skal være individuell, og danne grunnlaget for en høring. Rapporten presenteres i bedriften.Tid: ca 30 minutter. Høstens HMS- rapport er også en del av denne presentasjonen.

Aktiviteten skal være noe du uansett skal gjennomføre.

 Du skal innhente informasjonen i bedriften, men arbeidet med rapporten skal foregå hjemme og på skolen.
Du skal beskrive forberedelser og arbeidsmetoder som skal til for å fremstille den gjenstanden eller delprosessen du velger.

Stikkord til temaene:

Beskrivelse av den aktuelle gjenstand eller delprosess.
Tegn delen/ apparatet for hånd eller bruk Solid Edge.
Beskrivelse av selve arbeidsprosessen eller produksjonen
Bruksegenskaper, utseende og levetid.
Vurdering av korrosjonsforhold og slitasje.
Nøyaktighet og toleranse. Hvilke måleapparater anvendes.
Overflatebehandling/  vurdering av overflate.
Vedlikeholdsrutiner, forebyggende vedlikehold
Økonomi og kostnader knyttet til produksjonen.
Kvalitetsstandarder, krav til leverandør, produksjon og produkt.
Krav fra kunder og markeder.
Reklamasjonsbehandling
Kildesortering, avfallshåndtering
Du kan skrive hele prosjektet Word, Power Point (med manus) eller blogg.

Innlevering på Fronter.

To eksemplarer skal være i papir, den ene leveres lærer, den andre til bedriften.

Fag: Alle programfagene inngår i rapporten

__________________________________________________________________

Vurderingskriterier Bedriftsprosjektet VG1 TAF

Vi anbefaler at dere leser og setter dere inn i kriteriene slik at dere skal få så gode karakterer som mulig.

Vurderingen blir selvsagt gjort med utgangspunkt i at dere er VG1 elever!

Husk at karakteren fra dette prosjektet også vil ha betydning for Prosjekt til Fordypning, Tegning og Dokumentasjon, Produksjon og Tekniske Tjenester avhengig av hva dere har jobbet med i prosjektet.

En oversikt over kriteriene:

Underveisvurdering:

Tilbakemelding fra bedrift på hvordan prosessen har vært der
I hvilken grad klarer du å ta tak i problemer som oppstår og løse dem?
Hvor selvstendig er du?
I hvilken grad du tar ansvar for fremdrift av prosjektet.
Rapporten:

Oversiktlig og logisk oppbygning.
Bruk av kildehenvisninger.
Det faglige innholdet.
Hvor reflektert er du over hva du har lært i perioden?
Hvor godt kjent har du blitt med bedriften?
Hvor godt kjent har du blitt med de økonomiske sidene ved det du har jobbet med?
Presentasjonen:

Klarer du å få frem viktige faglige elementer fra prosjektet til tilhørerne?
I hvilken grad kommer det frem at eleven har forståelse for bedriftens helhet?


Faglærerne forbeholder seg retten til å vurdere helhetlig ut fra kriteriene.


Hentet fra: 
http://taf.no/skolene/ostlandet-sorlandet/porsgrunn-videregaende-skole/33-vg1-teknikk-og-industriell-produksjon 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar